Kohti uutta, älykästä lukuvuotta!

Syyskuun koitossa on viimein aika kytkeä lukioidemme yhteisen tekoälyhankkeen virtapiirit takaisin täyteen toimintavalmiuteen. Niinpä kokoonnuimme tänään aurinkoiseen Muuramen lukioon ohjaamaan viime vuonna vauhdilla käynnistyneen hankkeen sen toiselle lukuvuodelle. Tämän orientoitumispäivän ohjelmassa oli Osaamisbotti-esittely ja siihen liittyvien mahdollisten yhteistyökuvioiden miettimistä, Muuramen lukion spektrometrimittausten ja datankeruun kevään saldon tarkastelua, sekä FinEduAI-hankkeen tavoitteiden asettamista alkaneelle lukuvuodelle.

 

Osaamisbotti taitojen sanoittamisen apuna

Kokoontumisemme alkoi Skype-yhteydellä Osaamisbotin edustajiin. Halusimme kuulla, olisiko esimerkiksi Tampereen seudun ammattiopistossa, Tredussa, pilotoitu Osaamisbotti jotain sellaista, mitä voisimme omassa hankkeessammekin hyödyntää päivittäisen opinto-ohjauksen tukena. Tredussa Osaamisbotti on räätälöity tunnistamaan opiskelijoiden osaaminen alkukyselyn ja video-rikastettujen jatkokyselyiden ja kartoitusten avulla, ja tarjoamaan sitten TE-palveluista opiskelijan osaamista ja mielenkiinnonkohteita vastaavia työ- tai harjoittelupaikkoja.

Osaamisbotti luo siis opiskelijalle heti alkukyselyn perusteella osaamisprofiilin, jonka tietoja se sitten peilaa haettavana oleviin työpaikkoihin. Palvelu toimii myös alustana tulevaisuuden työvoiman keskuudessa tunnettuutta hakeville yrityksille; harvalla nuorella on kattavaa käsitystä avoinna olevien työpaikkojen takana olevista yrityksistä tai näiden tuotteista ja palveluista. Esitellyssä pilotissa Osaamisbotin automatisoidut kysymykset oli muodostettu kymmeniä opinto-ohjaajia haastattelemalla. Näin oli varmistettu botin kysymysten oleellisuus taitojen kartoittamisen kannalta ja sitä kautta mahdollistettu mahdollisimman hyvin paikkansapitävän osaamisprofiilin luominen.

Tampereella Osaamisbotti toimii osana opiskelijaryhmien Microsoft Teamsin keskustelua, joten kirjautumisia erillisiin ja helposti työlääksi miellettäviin palveluihin ei vaadita. Osaamisbotissa on työnhakuprofiilin muodostuksen lisäksi muun muassa kysy neuvoa -osio, joka vastaa perusteellista asiakaspalvelubottia ja toimii siis luotettavana tiedonlähteenä usein kysytyissä kysymyksissä.

Osaamisbotissa on merkittäviä yhtymäkohtia jo viime vuodelta tutun HeadAI:n Microcompetencies-palvelun ydinajatuksen kanssa – tulevaisuuden työvoiman pätevyyksien on vastattava entistä paremmin sen kysynnän vaatimuksia, ja nämä kaksi on saatava kohtaamaan alueellisesti. Näimme Osaamisbotissa paljon mielenkiintoisia mahdollisuuksia esimerkiksi valmistumisensa jälkeen lukion opinto-ohjauksen pariin jäävien opiskelijoiden tukemisessa ja kustomoitujen opintopolkujen luomisessa. Mikä parasta, koimme sen myös olevan askel kohti tulevaisuuden MyData-näkymiä.

 

Merkittäviä mittauksia Muuramessa!

Vaikuttavan Osaamisbotti-esittelyn jälkeen vuorossa olivat Muuramen lukion opiskelijat ja kehittäjäopettaja-Mika, jotka kertoivat koululla jo keväällä tehdyistä spektrometrimittauksista. Mittauksia varten oli saatu Pauligilta erilaisia kahvipapuja, joita sitten oli jauhettu, sekoitettu eri suhteissa, ja lopulta laitettu petrimaljaan Nirone-sensorilla mitattavaksi. Spektrometrin ja siihen yhdistetyn sovelluksen antama data jauhetun kahvin koostumuksesta oli tallennettu taulukkoon ja lähetetty FinEduAI-hankkeen toisen yhteistyöyrityksen, Spectral Enginesin, Pekalle koneoppimista hyödyntävän sovelluksen jatkotyöstämistä varten. Oli mahtavaa nähdä, että datankeruu ja oman tekoälysovelluksen luominen oli jo saatu hyvälle alulle!

 

Quo vadis, FinEduAI?

Syksyn aloituskokoontumisen lopuksi katsoimme vielä tulevaa lukuvuotta ja sen mukanaan tuomia tekoälyavauksia. Joensuun yhteiskoulun lukiossa lähestytään tekoälyä datankeruun sijaan humanistisesta näkökulmasta tekoälyn etiikkaa pohtivien opiskelijatutkielmien myötä uuden FinEduAI-kehittäopettajan, Jarkon, johdolla. Lisäksi Joensuussa on tarkoitus kokeilla jo käytössä olleiden älykaiuttimien lisäksi tekoälypohjaista Yiptree-oppimisympäristöä esimerkiksi tukiopetuksen apuna. Kuopion Klassikassa uusi koordinaattorimme Marja puolestaan pyöräyttää uuden teemaopintokurssin Nirone-mittauksiin pohjaten heti toisessa jaksossa. Lisäksi Jyväskylän Schildtin lukiossa viime lukuovuonna ilmiliekkeihin yltynyt kiinnostus Elements of AI -verkkokurssia kohtaan ei näytä vieläkään sammumisen merkkejä! Tämän tekoälyn nälän lisäksi myös Jyväskylässä tehdään Nirone-mittauksia juuri alkaneen lukuvuoden aikana.

Edellä kuvattujen, varmasti toteutuvien, projektien lisäksi luvassa on erityisesti erilaisten chatbottien hyödyntämismahdollisuuksien tarkastelua. Bottien ohella tiedossa on tutustumisreissuja yhteistyöyrityksiin sekä koulutus- ja/tai esiintymismatkoja niin kansallisiin kuin kansainvälisiinkin konferensseihin. Näistä lisää, kun niiden aika on!

Innokasta ja vaikuttavaa syksyn alkua kaikille!

-Niina

Julkaistu kategoriassa